از alexa بیاموزیم : 9 قدم اساسی در تولید محتوا

از alexa بیاموزیم : 9 قدم اساسی در تولید محتوا

تولید محتوا اصلی‌ترین دغدغه‌ی هر نویسنده است. ممکن است ساعت‌ها به نکات مورد نظرمان فکر کنیم و حتی جمله‌ای کوتاه برای نوشتن به ذهنمان نرسد. هدف این مقاله ارائه‌ی 9 قدم اصلی جهت تسهیل امر تولید محتوا می‌باشد.

قدم اول: شناخت هدف

قدم اول در تولید محتوا، تعیین هدف از نوشتن مقاله است. در این مرحله باید از خودمان بپرسیم که محتوای تولیدی ما چه هدفی را دنبال می‌‌کند. دانستن هدف به ما کمک می‌کند که جایگاه خود را دقیقا مشخص کنیم و در نهایت به هدف خود برسیم. ابزار اصلی ما جهت تعیین هدف طرح سوال است:
آیا محتوا مرتبط با فروش محصولی خاص است؟ آیا می‌خواهیم مشتری جدیدی جذب کنیم؟ آیا هدفمان جذب توده جهت تبلیغات و اسپانسرینگ است؟

قدم دوم: شناخت مخاطب

باید بدانیم که مقاله‌‎ی ما را چه کسی و با چه هدفی و با چه زبانی می‌‍خواند. موارد زیر در تعیین مخاطب به کمک نویسنده می‌آیند:
  • سطح مهارت: مخاطب متخصص به زبان متفاوتی با مخاطب عام نیاز دارد
  • خواست مخاطب: در نوشتن مقالات، باید به سوالات خوانندگان پاسخ دهیم. این امر به ما کمک می‌کند تا برای خود مشتری بسازیم
  • دسترسی به صفحه: دانستن این که مخاطب ما از کجا به سمت مقاله‌ی ما هدایت شده است، می‌تواند در نوشتن مقاله به ما کمک کند
  • علایق مخاطب: توجه به علایق خواننده در سطحی ورای مقاله‌ی نوشته شده می‌تواند در جذب بهتر آن‌ها به ما کمک کند

تحقیق در مورد مخاطب روش‌های مختلفی دارد. وب سایت الکسا ابزاری جهت تعیین همپوشانی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که بهتر مخاطب خود و علایق او را شناسایی کند. نیز، پرسش مستقیم و بررسی فعالیت مخاطب در وبسایت شما می‌تواند شناخت بیشتری از مخاطب به نویسنده بدهد

قدم سوم: شناخت وب سایت‌های رقیب

شناسایی وبسایت‌های رقبا به شما دانشی از فضای رقابتی می‌دهد و بررسی آنان تاثیر مستقیمی بر محتوای شما خواهد داشت:
  1. خوانندگان شما به وبسایت‌های رقبا نیز سر می‌زنند. شناخت مطالب مورد نظر مخاطب در وبسایت رقیب به شما دید مناسبی جهت نوشتن مقالاتتان می‌دهد
  2. با شناسایی روندهای جدید وبسایت‌های رقیب، شما به دانش روزانه از مطالب جدید خواهید رسید
  3. با تحلیل داده‌های رقیب، قادر خواهید بود تا پیشرفت خود را محک زده و، با شناختی دقیق از پتانسیل خود، اهدافی منطقی برای خود تعیین کنید
  4. داده‌های رقبا می‌توانند منبعی برای الهام شما باشند. از رقیب خود متشکر باشید!

با استفاده از ابزار "کلیدواژه‌ی رقیب" در الکسا، می‌توانید کلمات کلیدی را، که ترافیک بیشتری برای رقبایتان به همراه دارند، به خوبی بشناسید

قدم چهارم: شناخت نقش محتوا در وب سایت

قبل از مرحله‌ی نوشتن، به موضوع یکپارچگی محتوای وبسایت خود فکر کنید. مطالب آماده شده‌ی شما باید در یک هدف و در یک راستا حرکت کند. باید بدانیم که چند صفحه و با چه هدفی برای انتقال محتوا نیاز داریم و بدانیم که چگونه مخاطب بین این صفحات حرکت می‌کند.

قدم پنجم: نوشتن محتوا

اکنون زمان نوشتن مقاله فرارسیده است.
هر صفحه از مقاله‌ی ما نیاز به هدفی مشخص دارد و مجموع اهداف تمام صفحات مساوی با هدف کلی مقاله است. مثلا، صفحه‌ی اصلی وبسایت شما باید با این هدف طراحی شود که شناختی کلی از شما، وبسایت شما، و محتوای شما در اختیار خواننده قرار دهد. بنابراین محتوای طراحی شده‌ برای این بخش باید متناسب با این هدف نوشته شود.
تعیین کلیدواژه و نیز طراحی نقشه‌ی راه از اقدامات اصلی و اساسی برای نوشتن مقاله به حساب می‌آیند. کلیدواژه‌ها باعث ایجاد یکپارچگی متن شده و نقشه‌ی راه به نویسنده کمک می‌کند تا مطالب خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی کند. باید به یاد داشته باشیم که تمامی هدف ما این است که خواننده را در میانه‌ی راه از دست ندهیم. این انگیزه در تمامی مراحل نوشتن همراه نویسنده خواهد بود. همین امر ما را به این وا می‌دارد که در انتقال مطالب خود از شواهد نیز بهره بگیریم و تا حد ممکن مفاهیم را ساده کرده و قدم به قدم در اختیار خواننده قرار دهیم.
یک پایان خوب می‌‍تواند قدم بعدی خواننده را مشخص کند. برای دستیابی به این هدف، از جملات و کلمات دارای بار امری استفاده کنید (مانند: کلیک کنید، بخوانید، ...). ذکر این نکته لازم است که نه تنها در حین خواندن متن، بلکه پس از خواندن متن نیز خواننده نباید از دست برود. بنابراین قدم بعدی را برای خواننده مشخص کنید.

قدم ششم: بهره‌گیری از عناصر مختلف

تولید محتوا به استفاده از متون محدود نمی‌شود. برای ایجاد محتوای قوی، یک نویسنده می‌تواند از عناصر تصویری برای انتقال بهتر مطلب و جذب موثر خواننده استفاده کند. بدون ترس قالب صفحه را بشکنید تا بتوانید از تصاویر استفاده کنید. طراحی مناسب محتوا می‌تواند شما را تا حد قابل توجهی به هدفتان نزدیک کند.

قدم هفتم: ویرایش

بعد از نوشتن مطلب، آن را حتی برای چند ساعت نیز کنار بگذارید. بازگشت به متن می‌تواند دید شما را برای بهبود متن باز کند. این امر شما را قادر به تصحیح خطاهای لغوی، بهبود انتخاب کلمات، بازنویسی بخش‌های مبهم، تقویت عناوین، و ایجاد ارتباط بهتر بین بخش‌های مختلف وبسایت می‌کند.

قدم هشتم: بهینه‌سازی SEO صفحه

هر نویسنده می‌خواهد مطلبش در موتورهای جستجو قابل دیده شدن باشد. برای این کار تاکیدی مجدد روی کلیدواژه لازم است. در بخش‌های پیشین، تنها به لزوم استفاده از کلیدواژه اشاره شد. اکنون می‌بینیم که کجا و به چه نحوی باید از آن استفاده کنیم:
  • عنوان صفحه
  • یکی از ریز-عنوان‌ها در صفحه
  • توضیح صفحه
  • جزئیات توضیح صفحه
  • توضیح تصاویر صفحه
همچنین، می‌توانیم صفحه‌ی جدید را به صفحات دیگر ارتباط دهیم و به مخاطب کمک کنیم تا مطالب جدید ما را بهتر و سریعتر پیدا کند.
به یاد داشته باشید که بررسی مجدد و بازبینی همیشه کمک کننده است. گرچه ممکن است تمام تلاشتان را برای بهینه سازی صفحه به کار گرفته باشید، سعی کنید مجددا روند خود را بررس کنید.

قدم نهم: قابلیت به روز رسانی در آینده

به روز رسانی مطالب همان جریان آبی است که از رکود نهر و تبدیل نهر به باتلاق جلوگیری می‌کند. اگر با نوشتن محتوا آشنا شده‌اید، باید بدانید که کار شما در این مرحله شروع شده است و پیشرفت در این مرحله با تغییر همراه خواهد بود. شما در هر مرحله پیشرفت کرده و بهتر خواهید شد. بنابراین، در بازه‌های زمانی مشخص، محتوای خود را مجدد بررسی کرده و به روز رسانی کنید.
مطالب فوق ترجمه (مترجم فرزاد ابرقویی) به مضمون از وبسایت الکسا به لینک زیر می‌باشد:
https://blog.alexa.com/the-complete-guide-how-to-write-content-for-a-website/
دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
  • سیاوش فرتوت

    سلام و خداقوت خدمت تک تک شما عزیزان در آی نوتی و یه تشکر ویژه از آقای علیرضا دینی ممنون بابت مقاله بسیار زیبا و کاربردیتون. 👊👊👊💜💜💜

آمار مشتریان

آی نوتی از نگاه آمار

خلاصه آمار فروش خدمات آی نوتی در یک نگاه


1,062,175
مجموع کاربران
35,324
رزومه ساز iAM
28,123
سرویس اشتراک ویدئویی eNama
به زودی
پاساژ مجازی FSR