5 نوع مشتری و چگونگی برخورد با آنها

5 نوع مشتری و چگونگی برخورد با آنها

در کار فروش بیشتر تلاش ما متوجه جذب مشتریان جدید می‌شود و این امر می‌تواند برای ما خسته‌کننده باشد. درست است که جذب مشتری جدید لازم است، اما تمرکز بر مشتریان وفادار نیز امری مهم و غیر قابل انکار است؛ 20% از مشتریان که بهترین مشتریان ما هستند. برای حفظ مشتریان و ایجاد وفاداری در مشتری لازم است که مشتریان را به 5 دسته تقسیم کنیم.

مشتریان وفادار

مشتریانی که حدود 20 درصد از کل مشتریان ما را شامل می‌شوند و حدود 50 درصد از کل حجم فروش را به خود اختصاص می‌دهند. این‌ها مشتریانی هستند که باید بیشتر با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم (از طریق تماس، ایمیل، نامه، رسانه‌های اجتماعی، و ...) و همان کسانی هستند که تصمیمات ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. دریافت نظرات مشتریان و درنظر گرفتن آن در تصمیمات نشان‌دهنده‌ی ارزش مشتری است. هر چه بیشتر برایشان تلاش کنید؛ افراد بیشتری برای شما خواهند آورد.

مشتریان تخفیف‌جو

این مشتریان زیاد سراغ ما می‌آیند؛ اما این بستگی به حجم تخفیف‌های ما دارد. این دسته مسئول اصلی فروش محصولات و عامل کلیدی در ایجاد گردش مالیست. لازم است بدانید که این دسته در بسیاری از موارد کالا را برمی‌گردانند و از این رو بیشتر باعث زیان شما خواهند شد.

مشتریان هیجانی

این مشتریان دنبال چیز خاصی نیستند؛ اما چیزی که در لحظه به آن جلب شوند را خریداری می‌کنند. این دسته‌ایست که باید به کمکشان بیاییم. کمک به چنین خریداری در یافتن محصول مورد نظر و انتخاب آن بسیار هیجان‌انگیز است. کمک به این دسته به ما دید بهتری از مشتریان خواهد داد.

مشتریان نیازمند

این‌ها قصد خرید محصولی خاص دارند. افراد این دسته برای برطرف کردن نیازشان پیش می‌آیند. وقتی وارد فروشگاه شوند؛ دنبال محصول مورد نیاز خود و برطرف کردن نیازشان خواهند بود. اگر احساس کنند که نیازشان برطرف نمی‌شود، سریعا فروشگاه را ترک خواهند کرد. هدف خرید آن‌ها ممکن است مناسبت خاص، نیاز خاص، یا محدوده‌ی قیمت خاص باشد.
راضی کردن این مشتریان کار دشواریست اما این مشتریان قابلیت تبدیل به مشتریان وفادار را دارند. شاید فروشندگان تمایل چندانی به ارضای نیاز این دسته نداشته باشند، اما در دراز مدت این دسته بزرگترین عامل رشد فروش شما خواهند بود.
باید در نظر داشته باشیم که این دسته در خریدهای اینترنتی از دست می‌روند. برای مواجهه با این تهدید نیاز به تعامل شخصی مثبت هستیم. اگر به نحوی بی‌همتا با آنان در تماس باشیم، شانس زیادی در تبدیل آنان به مشتریان وفادار خواهیم داشت. این مشتریان بیشترین پتانسیل موجود را دارند.

مشتریان بی‌هدف

این مشتریان قصد و یا نیاز خرید چیزی ندارند و بیشتر به دنبال تجربه هستند. این دسته بیشترین حجم فروشنده را تشکیل می‌دهند. در این مورد کار چندانی نمی‌توان انجام داد؛ چرا که انگیزه‌ی اصلی این دسته محل فروشگاه شماست. اگر چه این دسته خرید زیادی ندارند؛ ‌می‌توانند به صدای شما در جامعه تبدیل شوند. بسیاری از این دسته مشتریان به دلیل کسب تجربه و تعامل خرید می‌کنند و تجربه‌شان را در اختیار دیگران مشتریان دیگر قرار می‌دهند. این دسته نباید انکار شوند، اما باید تعامل با آن‌ها تا حد امکان محدود شود.
درک این اصول موجب رعایت اصل مشتری‌مداری شده و در نهایت منجر به فروش بهتر می‌شود.
متن فوق ترجمه‌ (مترجم: فرزاد ابرقویی) به مضمون از مقاله‌ای با همین عنوان از لینک زیر می‌باشد:
همچنین پیشنهاد می‌گردد مقالات مرتبط زیر را مطالعه نمایید.
دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
  • وحید سعادت

    سلام دوستان خسته نباشید خیلی خیلی عالی بودن انشاالله که اینگونه مطالب آموزنده و اموزشی ادامه دارد باشد باتشکر از شما عزیزان

آمار مشتریان

آی نوتی از نگاه آمار

خلاصه آمار فروش خدمات آی نوتی در یک نگاه


1,056,387
مجموع کاربران
34,698
رزومه ساز iAM
27,797
سرویس اشتراک ویدئویی eNama
به زودی
پاساژ مجازی FSR