کاربرد خدمات آی نوتی و اینما برای شهرداری

کاربرد خدمات آی نوتی و اینما برای شهرداری

سریع ترین روش معرفی مراکز تخلیه امن اضطراری به شهروندان توسط کد USSD سازمان شهرداری

اخیرا شاهد زلزله‌‌ها و پس لرزه‌های بسیاری در شهر تهران بوده‌ایم.
پس از وقوع زلزله تمامی افراد هراس پس لرزه شدید تر را خواهند داشت. به همین دلیل آنها ترجیح می‌دهند از منازل خود خارج شوند و ساعت‌ها در خودروی شخصی خود بمانند و یا در خیابان ها با ماشین دور بزنند.
اما آیا این کار سلامتی آنها را تضمین می‌کند؟

‌به همین منظور شهرداری استان تهران مراکز ایمنی را در تمامی منطقه‌های تهران پیش بینی کرده است که شهروندان بتوانند در زمان وقوع زلزله تا زمان 72 ساعت در آن مناطق مستقر شوند.

‌‌شهرداری می‌تواند با استفاده از کد USSD تمامی مراکز امن هر منطقه و محله را به شهروندان معرفی کند.

‌شیوه‌ی اجرای این ایده به این صورت است که :
  1. ‌شهرداری بر روی منوی کد USSD یک منوی معمولی برای دریافت شماره‌ی منطقه‌ی محل سکونت تعریف کند.
  2. در مرحله‌ی بعدی باید برای این منو، زیر منوهای پنهانی برای هر منطقه تعریف نماید.
  3. در زیر منوی هر منطقه، منوهایی برای محله‌های آن منطقه وارد کند و در متن پاسخ این منو، از مخاطب نام محله را درخواست کند.
  4. ‌در زیر منوی هر محله، برای معرفی هر یک از مراکز ایمن، یک منو درست کنید که در بخش پاسخ می‌بایست آدرس پستی آن مرکز را به همراه مشخصات تماس آن وارد نمایید که کاربر بتواند به سرعت مرکز ایمن نزدیک خود را پیدا کند و در شرایط اضطراری به آن منطقه مراجعه کند.
نکته‌ی جالب اینجاست که آی نوتی می‌تواند وب سرویسی را در اختیار شهرداری قرار دهد تا لینک مسیریابی به هر یک از مراکز تخلیه‌ی امنی که کاربر انتخاب کرده است، برای مخاطب در یک پیامک ارسال گردد تا مخاطب با استفاده از اپلیکیشن Waze یا گوگل مپ، خودش را به مقصد مورد نظر برساند.

پیاده سازی سامانه جستجوی متوفی بر روی کدهای USSD

یکی از خدماتی که شهرداری تهران بر روی سایت خود ارائه می‌دهد، جستجوی متوفی می‌باشد.
‌این سامانه به بازماندگان متوفی کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی با وارد کردن نام و نام خانوادگی متوفی ، شماره قطعه و ردیف جایی که متوفی، دفن شده است را پیدا کنند.‌
این سامانه برای نمایش نتیجه‌ی دقیق تر علاوه بر نام و نام خانوادگی متوفی، بازه‌ی زمانی فوت را به صورت اختیاری از کاربر دریافت می‌کند.
‌شهرداری می‌تواند برای دسترسی راحت تر مخاطبان به این بخش سایت این سامانه را به دو روش بر روی کدهای USSD پیاده سازی کند.

‌روش اول:
شهرداری بدون استفاده از وب سرویس، یک منو از نوع معمولی بر روی کد USSD ایجاد نماید. در این حالت در متن پاسخ کد USSD، جمله‌ی کوتاهی با مضمون اینکه تا دقایق دیگر لینک سامانه‌ی جستجو برایتان ارسال خواهد شد؛ را وارد نماید و در بخش فعال سازی ارسال پیامک، لینک سامانه‌ی جستجو متوفی را وارد کنید.
با این کار به محض اینکه مخاطب منوی کد USSD را شماره‌گیری کند، لینک سامانه‌ی جستجوی متوفی در قالب پیامک برایش ارسال خواهد شد.

‌روش دوم:
شهرداری می‌تواند از طریق وب سرویس، سامانه‌ی جستجوی متوفی را بر اساس کد ملی و یا تاریخ تولد و فوت (تواما) بر روی کدهای USSD پیاده سازی کند.
در این حالت کافیست که مخاطب با شماره گیری کد USSD و وارد کردن کد ملی متوفی، اطلاعات محل دفن متوفی را بدست آورد.

نمایش عوارض سالیانه، طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای خودرو


 
همانطور که می‌دانید تمامی مالکین خودروها می‌بایست هر ساله عوارضی را تحت عنوان عوارض خودرو پرداخت نمایند.
‌همچنین در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان و ... طرح های ترافیک، طرح زوج و فرد و طرح‌های ترافیکی در روزهای آلودگی هوا، اجرا می‌گردد. چنانچه خودرویی در این روزها در محدوده‌ی تعیین شده تردد داشته باشند، شامل عوارض خواهد شد.
‌یکی دیگر از طرح‌هایی که برای خودروها در شهرها به خصوص تهران اجرا شده است، طرح پارک حاشیه‌ای است. لذا مالکین خودرو جهت استفاده از آن نواحی برای پارک خودرو می‌بایست هزینه‌ی جداگانه ای را پرداخت نمایند.

‌🔸برای مثال، شهرداری برای شهروندان تهرانی، سامانه‌ای به نام "تهران من" در نظر گرفته است که مالکین خودرو‌ها می‌بایست در آن سامانه ثبت نام نمایند تا تمامی بدهی‌ها و عوارض این چنینی برای آن خودرو در آن سامانه ثبت گردد.
‌اما ورود به این سامانه جهت مشاهده‌ی بدهی‌ها، مستلزم داشتن اینترنت بر روی گوشی‌های تلفن همراه بوده و شاید کمی وقت گیر و زمانبر باشد.

‌خب آی نوتی میتونه امکانی رو بر روی کدهای USSD به شهرداری‌ها ارائه بده که مالکین خودرو بتوانند بدون استفاده از اینترنت به صورت آفلاین، بر روی تمامی مدل‌های گوشی تلفن همراه، اطلاعات بدهی خودروی خود را مشاهده نمایند.
‌فقط کافیه شهرداری یکی از کدهای USSD آی نوتی رو خریداری کنه و منوهایی جهت نمایش بدهی‌های عوارض سالیانه، طرح ترافیک، پارک حاشیه‌ای و منوی جداگانه‌ای جهت پرداخت هزینه‌ی بدهی، بر روی کد USSD ایجاد کند.
‌سپس با استفاده از وب سرویس، آن کد USSD رو به پایگاه داده‌ی خود متصل کند.
وب سرویس می‌بایست به گونه‌ای پیاده سازی شود که شماره پلاک خودرو را به صورت جزء به جزء در چندین مرحله از مخاطب، دریافت نماید.
سپس پلاک نهایی را در پاسخ USSD به مخاطب نمایش دهد. در صورتی که مخاطب، پلاک ماشین را تایید نماید، در پاسخ میزان بدهی به مخاطب نمایش داده شود.

راستی برای سادگی و سرعت بخشیدن به عملیات شماره گیری کد USSD راهکار دیگری هم وجود دارد. می توانید از QR کد و لینک کوتاه استفاده کنید.
یعنی QR کد منو رزرو نوبت پرینت گرفته و آن را اسکن کنید و یا روی لینک کوتاه منوی مورد نظر کلیک کنید تا به طور مستقیم کد USSD شماره گیری شود.
این روش را می توانید برای همه منو ها استفاده کنید.

‌نکته: می‌توان به تمامی حروف های وسط پلاک خودرو کدی تخصیص داد. به محض اینکه مخاطب کد USSD را شماره گیری نماید، کدهای حروف برایش پیامک شود تا بتواند برای ورود حرف وسط پلاک از آن کد استفاده نماید.

سامانه گزارشات مردمی و اعلام خرابی‌های شهری به شهرداری

یکی از مشکلاتی که عموما مردم برای اعلام گزارش خرابی و یا مشکلات شهری با آن مواجه هستند، مشغول بودن تلفن شهرداری می‌باشد که همین قضیه باعث کلافگی آنها خواهد شد. این سامانه می‌تواند به روش های دیگری پیاده سازی گردد تا مردم بتوانند خیلی سریعتر و راحت تر خرابی های منطقه مورد نظرشان را در سامانه ثبت کنند.

‌یکی از روش‌های پیاده سازی استفاده از کد USSD می‌باشد.
  1. ‌شهرداری هر شهر می‌تواند یک کد USSD با هزینه‌ی بسیار کم از آی نوتی خریداری کند.
  2. ‌بر روی کد USSD یک منو از نوع معمولی به اسم سامانه گزارش اعلام خرابی،؛ ایجاد نماید.
  3. ‌در مرحله بعدی می‌توان انواع خرابی را دسته بندی کرده و به عنوان زیر منو برای این سامانه تعریف نماید.
  4. ‌در این راستا برای هر دسته می توان دو نوع منو یکی "انتقادات و پیشنهادات" و دیگری "ثبت محل کاربر" ایجاد کنند.
‌مردم می‌توانند با شماره گیری این دو منو و دریافت لینک از این دو منو، توضیحات کاملی در مورد خرابی درج کنند همچنین از طریق ثبت محل کاربر، موقعیت جغرافیایی و آدرس دقیق خرابی را اعلام کنند.

پیاده سازی نظرسنجی راننده‌های تاکسیرانی شهری بر روی کدهای USSD

همانطور که می‌دانید نظرسنجی یکی از مهمترین و مفیدترین ابزارها جهت بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایت مشتریان می‌باشد.
‌از طرف دیگر، افرادی که از سیستم حمل و نقل شهری و تاکسی استفاده می‌کنند احتمالا در طول سفر با مشکلاتی روبرو می‌شوند و می‌خواهند نارضایتی خود را به گوش مسئولان برسانند.
‌اما مراجعه به سایت و پر کردن فرم‌های آنلاین برای خیلی از مسافران سخت و پیچیده است و ممکن است مسافران حوصله کافی برای انجام این کار و یا امکان اتصال به اینترنت را نداشته باشند.
‌سازمان تاکسیرانی شهری می‌تواند بصورت خیلی ساده سیستم نظر سنجی و یا انتقادات و پیشنهادات خود را بر روی کدهای USSD پیاده سازی نماید که مسافران بتوانند با شماره گیری کد USSD اعلام شده در نظرسنجی شرکت کنند و یا انتقادات و پیشنهادات خود را ثبت کنند.
‌برای این کار نیاز است به تمامی راننده‌های تاکسیرانی یک کد عددی یکتا تخصیص داده شود . کد USSD سازمان تاکسیرانی به همراه کد هر راننده بر روی برچسبی چاپ شود تا راننده ها آن را داخل ماشین بچسباند.
منوها با ید به صورتی تعریف گردد که زمانی که مسافر کد USSD را شماره گیری کرد، بلافاصله سیستم، کد راننده را درخواست کند تا مسافر کد چاپ شده بر روی برچسب تاکسی را ارسال نماید.
‌زیر مجموعه کد هر راننده می‌بایست منوهای نظرسنجی، انتقادات پیشنهادات و یا هر منوی دیگری تعریف شود تا مسافران بتوانند با توجه به نیاز خود وارد منوی مربوطه شوند و به راحتی نظرات خود را به سازمان تاکسیرانی اعلام نمایند.

پیگیری پرونده‌ی شهرسازی با شماره گیری کد USSD

تمامی اشخاصی که در حوزه شهرسازی یا ساختمان سازی مشغول به فعالیت هستند، برای انجام امور و دریافت مجوز نیاز به تشکیل پرونده شهرسازی خواهند داشت که به هر پرونده‌ی شهرسازی یک شماره‌ی یکتا تعلق خواهد گرفت.
‌شمارپرونده شهرسازی کد یکتایی است که در سیستم شهرسازی جهت شناسایی ملک ثبت می‌گردد و از طریق آن ، تمامی پیگیری‌‌های لازمه در این حوزه، انجام می‌گردد.
‌شماره پرونده شهرسازی، در اسنادی مانند پرونده ساختمانی، شروع به کار ساختمان، برگه‌های تعهد مهندسی، پایان کار ساختمان، نقشه‌های ساختمانی و گزارش مهندسین ناظر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
‌در حال حاضر مخاطبین می‌بایست برای مشاهده‌ی آخرین وضعیت پرونده‌ی شهرسازی خود، وارد سایت شهرداری شهر خود شوند و شماره پرونده‌ی شهرسازی خود را در صفحه‌ی مربوطه وارد نمایند. اما ممکن است همه‌ی کاربران به اینترنت دسترسی نداشته باشند.
‌در اینجا شماره‌گیری کد USSD می تواند به کمک مخاطبان بیاید. به همین منظور شهرداری هر شهر می‌تواند با تهیه یک کد USSD از آی نوتی و استفاده از وب سرویس کد USSD آی نوتی، وضعیت پرونده شهرسازی افراد را به آنها نمایش دهد.
‌در این شرایط پس از شماره گیری کد USSD توسط کاربر، سیستم، شماره پرونده شهرسازی را از کاربر درخواست می‌نماید. پس از ارسال شماره کد شهرسازی توسط مخاطب، اطلاعات پرونده آن فرد از پایگاه داده خوانده شده و وضعیت پرونده به مخاطب نمایش داده خواهد شد.

از جشن‌ها و همایش‌ها جا نمونید!


آیا شما هم یکی از پرسنل شهرداری هستید و می‌بایست در همایش‌ها و رویدادهای زیادی شرکت کنید؟
آیا شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید در جشن‌ها و مراسم سرای محله‌‌تون شرکت کنید؟
آیا میدونستید، شهرداری در مناسبت‌های خاص، در جاهای مختلف شهر مثل پارک‌ها، جشن و مراسم جالبی برگزار میکنه و شما هم می‌تونید توی اون مراسم شرکت کنید؟
آیا دوست دارید از زمان و محل برگزاری این مراسم با خبر بشید؟
پس چرا معطلید؟ همین حالا به شهرداری منطقه‌تون پیشنهاد بدید که یک کد USSD از آی نوتی خریداری کنند و بر روی کد USSD منویی برای اعلام زمان‌ برگزاری مراسم و جشن‌ها و منوی برای دریافت لینک مسیریابی محل همایش و جشن‌ها ایجاد کنند.
اینجوری فقط کافیه شهرداری منطقتون روی کد USSD که خریداری کرده، منویی برای دریافت لینک مسیریابی جشن، مراسم و یا همایش‌های پیش روو درست کنه و کد USSD رو به اطلاع عموم مردم برسونه.
‌حالا نوبت شماست تا با شماره گیری کد USSD و منوی مسیر یابی، لینک مسیریابی رو از طریق پیامک دریافت کنید.
با کلیک بر روی لینک ارسال شده، بهینه‌ترین و کم ترافیک‌ترین مسیر رو از مبدا خودتون تا محل برگزاری همایش ، با یکی از اپلیکیشن‌های google Map یا Waze ببینید و با خیال راحت از روی نقشه، به مقصد برسید.
 
دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

آمار مشتریان

آی نوتی از نگاه آمار

خلاصه آمار فروش خدمات آی نوتی در یک نگاه


1,064,339
مجموع کاربران
35,499
رزومه ساز iAM
28,240
سرویس اشتراک ویدئویی eNama
به زودی
پاساژ مجازی FSR