قاتلان انگیزه کارمندان باید اعدام گردند

قاتلان انگیزه کارمندان باید اعدام گردند

انگیزه کارمندان یکی از اصلی ترین مسائلی است که باعث بهبود عملکرد کارکنان خواهد شد.
اجازه دهید کمی واضح تر توضیح دهم.
اگر شما هم مدیر یک کسب و کار مخصوصا یک کسب و کار نوپا یا به اصطلاح استارت آپ باشید؛ حتما با استعفای کارمندان خوب شرکتتان و کاهش عملکرد کارکنان مواجه شده‌اید.
استعفای آنان، شوک بزرگی به شما و به مجموعه شما وارد کرده است.
حتی وقتی از آنها دلیل استعفا را جویا شده‌اید؛ بدون آنکه حرفی بزنند و پاسخ منطقی به شما بدهند؛ از شما و محیط کاری شما خداحافظی می‌کنند و می‌روند.
آن وقت شما به عنوان یک مدیر زبده با انبوهی از سوالات مختلف در ذهنتان مواجه خواهید شد.
سوال‌هایی که شاید هیچ وقت برای آنها جوابی پیدا نکنید.
شاید تعداد مدیرانی که به انگیزه کارمندان بها می‌دهند کم باشند. اما خوشبختانه یا متاسفانه باید بگویم که انگیزه کارمندان رابطه کاملا مستقیمی بر روی عملکرد کارکنان خواهد داشت.
عملکرد کارکنان یعنی میزان راندمان و بهره وری کارکنان در محیط کاری است.
انگیزه کارمندان یکی از پیچیده ترین و پر دغدغه‌ترین مسایلی است که در سازمان‌های دنیا مطرح می‌باشد.
دلایل استعفای کارمندان

احتمالا در اینجا برایتان سوال می‌شود که:

برای افزایش انگیزه کارمندان در محیط کاری چه کار کنیم؟

شاید فکر کنید به همین راحتی‌ها نمی‌شود انگیزه کارمندان را افزایش داد اما باید به شما یادآوری کنم طبق آماری که از سازمان های معتبر دنیا گرفته شده است؛ دلیل پیشرفت و موفقیت آنها توجه مدیرها به کارمندها بوده است.
توجه برای پیدا کردن خواسته‌ها و نیازهای آنان و برنامه ریزی برای اهدافی که همسو و هم جهت با اهداف کارمندان باشد می‌تواند تاثیر زیادی بر روی افزایش انگیزه کارمندان و عملکرد کارکنان داشته باشد.
فقط کافیست کمی برای شناخت روحیات و تیپ رفتاری کارمندانتان وقت بگذارید.
حتی گاهی اوقات ترتیبی دهید تا جلسات خصوصی‌ای با تک تک کارمندانتان داشته باشید. در این جلسات از آنها بخواهید تا در مورد دغدغه‌ها، ناراحتی ها و مشکلات کاریشان با شما صحبت کنند.
حتی اگر با شما راحت هستند در مورد مشکلات شخصیشان با شما مشورت کنند.
شاید باورتان نشود که این سطح از توجه، تا چه میزان به افزایش انگیزه کارمندان، بهبود عملکرد کارکنان و شادابی محیط کاری کمک خواهد کرد.
به شما پیشنهاد می کنم اگر می‌خواهید بیشتر در مورد این مسائل اطلاعات کسب کنید؛ حتما کتاب از خوب به عالی را مطالعه کنید.
 
برگزاری جلسات خصوصی با کارمندان
 

کارمندان احتیاج دارند دیده شوند.

اگر واقعا به نیروی انسانی سازمان خود اهمیت می‌دهید؛ می‌خواهید انگیزه کارمندان و عملکرد کارکنان را افزایش دهید و دوست ندارید نیروهای خوب سازمانتان را از دست بدهید؛ پس مهم ترین نیاز آنها را که نیاز به دیده شدن است؛ بر طرف کنید.
با برطرف کردن نیاز دیده شدن و توجه کردن به کارمندان، محیط کاری را برای آنان دلپذیر و دوست داشتنی‌تر کنید. در محیط کاری دلپذیر انگیزه کارمندان افزایش پیدا خواهد کرد.
کارمندان همیشه تشویق شدن و مورد تحسین قرار گرفتن را دوست دارند. همه افراد دوست دارند توانایی آنها به خوبی توسط مدیران بالاسری شناخته شود و از آنها در راستای اهداف شرکت استفاده گردد.
سیستمی را طراحی کنید تا کارمندانتان را ارزیابی کنید. در بازه های زمانی مناسب کارمند نمونه انتخاب کنید و در حضور جمع آنها را مورد تشویق قرار دهید.
یا ترتیبی دهید در انتهای انجام پروژه و انجام کارها از کاری که انجام داده‌اند؛ قدردانی کنید.
همچنین به علایق شخصی کارمندان اهمیت دهید و با آنها در آن زمینه‌ها صحبت کنید.
اهمیت دادن به علایق شخصی کارمندان یکی از عوامل افزایش انگیزه کارمندان و عملکرد کارکنان در محیط کاری می‌باشد. همچنین رعایت این قبیل مسایل، در شادابی محیط کار بی‌تاثیر نیست.
امروزه خیلی از شرکت‌های ایرانی و کسب و کارهای اینترنتی مانند شرکت دانش بنیان گسترش طراحان نقش الماس (آی نوتی) ، به اهمیت افزایش انگیزه کارمندان و ایجاد محیط کار شاداب پی برده اند.
 
دیده شدن کارهای کارمندان از سمت مدیران

قاتلان اصلی انگیزه کارمندان چه چیزهایی هستند؟

انگیزه دقیقا همان منبع سوخت و انرژی کارمندان است که می‌تواند عملکرد کارکنان را صدها برابر کند و محیط کاری را برای آنها دلپذیرتر کند.
خیلی از مسائلی که ممکن است اصلا به آنها فکر نکرده باشید؛ رفته رفته انگیزه کارمندان را از بین برده و تاثیر منفی‌ای در عملکرد کارکنان خواهد داشت.
اصلی‌ترین علت‌هایی که باعث مرگ انگیزه کارمندان می شود عبارتند از :

شرایط محیطی و فیزیکی سازمان

آیا می‌دانید نبود نور طبیعی در محیط کاری باعث افسرگی کارمندان شما می شود؟ یا اینکه دقت به نظافت محیط کاری و حتی صندلی و میز کار کارمندان در عملکرد آنها تاثیر مثبت خواهد داشت؟
پس فراموش نکنید؛ فراهم کردن امکانات ضروری، ایجاد فضایی زیبا در محیط کاری، فراهم کردن فضایی برای زمان های استراحت کارمندان و هر چیزی که آسایش و آرامش را برای کارمندان به ارمغان بیاورد؛ لازمه‌ی محیط کاری مناسب می‌باشد.
شرایط محیطی و فیزیکی محیط کار


شفاف ساختن شرح وظایف پرسنل

می‌توانیم به جرات بگوییم بیشتر افراد متخصص، از اینکه در کارهایشان دچار سردرگمی شوند بیزارند و می‌خواهند حیطه وظایف آنها به درستی مشخص و به همه‌ی افراد اعلام گردد تا کارمندان دیگر به خودشان اجازه ندهند کارهایی خارج از حیطه وظایف آن او به آن فرد بدهند.
قطعا عدم رعایت همچین اصلی در کاهش انگیزه کارمندان تاثیر خواهد گذاشت و کارمندان کم کم از اینکه کارهای نامرتبط با تخصصشان انجام می‌دهند کلافه خواهند شد.

دادن کارهای نا مرتبط به کارمندان
 

هم‌راستا نبودن اهداف کارمندان و مدیران شرکت

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد یکی از راه‌های افزایش انگیزه کارمندان ایجاد اهداف و چشم اندازهای مشترک بین سازمان و کارمندان سازمان می‌باشد.
حرکت در مسیری همسو برای رسیدن به یک هدف که هم به نفع کارمندان و هم به نفع سازمان است؛ انگیزه کارمندان را چند برابر خواهد کرد.

هم‌راستا نبودن اهداف کارمندان و مدیران شرکت


عدم دخالت کارمندان در تصمیم گیری

در برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها تصمیم گیری‌ها فقط توسط مدیران انجام می‌گردد و کارمندان هیچ گونه نقشی در تصمیم گیری‌های شرکت ندارند.
یکی از راهکارهای خوب این است که حداقل برای انجام برخی پروژه‌ها، جلسات طوفان‌ فکری برگزار کنید. این کار باعث می شود ایده های خوبی برای انجام پروژه به ذهن کارمندان شما برسد و همین قضیه اولا احساس مفید بودن را به کارمندان منتقل خواهد کرد؛ ثانیا ایده‌ها می‌تواند به توسعه و بهبود پروژه شما کمک شایانی کند.
حس مفید بودن در محیط کاری یکی از مواردیست که عملکرد کارکنان را افزایش خواهد داد.
عدم دخالت کارمندان در تصمیم گیری

عدم اعلام عملکرد کارکنان به خودشان

یک لحظه خودتان را به جای کارمندان بگذارید. اگر شما هم کارمند بودید دوست نداشتید بازخورد کارهایی که انجام داده اید را از سمت مدیران ببینید؟
دوست نداشتید بدانید کارهایی که انجام داده‌اید تا چه حد مفید بوده است؟
اعلام نتیجه عملکرد کارکنان، می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در افزایش انگیزه کارمندان داشته باشد.

عدم اعلام عملکرد کارکنان به خودشان


توجه نامتوازن به کارمندان

به همه کارمندان در هر جایگاهی که هستند و هر شغلی که دارند به یک میزان توجه کنید. عدم توجه به شغل کارمندان به یک میزان، عملکرد کارکنان را کاهش خواهد داد.
عدم اعلام عملکرد کارکنان به خودشان


ایجاد ترس در کارمندان

اگر کارمندان شما همیشه از اعلام ایده‌های جدید و انتقادات و نظراتشان بترسند؛ یا حتی قدرت ریسک کردن در انجام کارها از آنها سلب شود؛ مطمئن باشید به مرور زمان نسبت به محیط کاری خود بی تفاوت خواهند شد و کم کم انگیزه‌ای برای ارائه ایده نخواهند داشت.

ایجاد ترس در کارمندان


آخرین سخن

به خاطر داشته باشید توجه به پرسنل کار سخت و پیچیده‌ای نیست.
پس به کارمندانتان فرصت دیده شدن بدهید. به کارهایشان توجه کنید و آنها را تشویق کنید؛ به ایدهای کارمندان بها دهید.
نیروی انسانی بزرگترین سرمایه یک سازمان می‌باشد پس باید مراقب باشید که آنها را به راحتی از دست ندهید.
همیشه به خاطر داشته باشید که جذب نیروی انسانی جدید هزینه بسیار بالایی برای سازمان شما خواهد داشت لذا از نیروهای قدیمی خود به خوبی مراقبت کنید.

 
دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

آمار مشتریان

آی نوتی از نگاه آمار

خلاصه آمار فروش خدمات آی نوتی در یک نگاه


1,056,466
مجموع کاربران
34,698
رزومه ساز iAM
27,799
سرویس اشتراک ویدئویی eNama
به زودی
پاساژ مجازی FSR