با این مشتری‌ ها خداحافظی کنید

با این مشتری‌ ها خداحافظی کنید

   مطمئنم با دیدن این عنوان تعجب می‌کنید. پیش خودتان فکر می‌کنید که مشتری با ارزش ترین عضو همه کسب و کار ها شناخته می‌شود. پس چرا خودمان با دست خودمان با عدم رعایت اصل مشتری مداری از تعداد مشتری‌ها کم کنیم و آنها را از دست دهیم؟
اما باید این واقعیت را به شما بگویم که حضور برخی مشتری ‌ها نه تنها سود و درآمدی برای کسب و کار شما نخواهد داشت بلکه ضرر چندین برابری را برای کسب و کار شما به همراه دارد.
خب حالا نوبت این رسیده که این دسته از مشتری ها را به شما معرفی کنیم.
 

مشتری های زورگو

   این دسته از مشتری ها اصلا نمی‌خواهند کسی در مقابل خواسته‌های آنها " نه " بگوید. برای مثال شرکتی را می‌شناسم که همانند سایت inoti یک نرم افزار تحت وب داشت و یکسری خدمات مانند پنل پیامکی در اختیار کاربرانش قرار می‌داد.
برخی مشتریان قدیمی از روابط دوستانه‌ای که با مدیریت این مجموعه ساخته بودند سو استفاده می‌کردند و به صورت دستوری به تیم فنی دستور ساخت و افزودن امکانات جدید به نرم افزار مطابق با سلیقه خودشان می‌دادند.
در صورتی که مشتری می‌توانست ایده خودش را در قالب یک پیشنهاد با رفتاری دوستانه در اختیار تیم فنی قرار دهد.
فکر کنید این دسته از مشتری‌ ها اگر جواب منفی از تیم فنی بشنوند.
فکر می‌کنید در بهترین حالت چه اتفاقی خواهد افتاد؟
این مشتری‌ ها، کسب و کار شما را ترک می‌کنند و شروع به تبلیغات دهان به دهان منفی علیه کسب و کار شما خواهند کرد.
مشتری های زورگو

مشتری های مغرور و دانشمند

   برخی مشتری ها توقع دارند هر نظری که در رابطه با کسب و کار شما می‌دهند؛ اجرا شود. دلیلش این است که فکر می‌کنند همه چیز را در رابطه با کسب و کار شما می‌دانند و هیچگونه احترامی برای سیاست و استراتژی های کاری شما قائل نیستند.
برای مثال از شما می‌خواهند امکانی را به سایتتان اضافه کنید. هر چه برایشان توضیح دهید که این امکان در سیاست کاری ما وجود ندارد یا اینکه زیر ساخت‌های کسب و کار ما اجازه پیاده سازی درخواست شما را ندارد؛ قبول نخواهند کرد و سعی در توجیه کردن شما برای پیاده‌سازی آن ایده خواهند داشت حتی پیشنهاد هایی هم جهت پیاده سازی خواهند داد؛ در آخر سر، شروع به تخریب توانایی تیم فنی و بازاریابی دهان به دهان منفی، می‌کنند.
مشتری های مغرور و دانشمند

مشتری های سردرگم

   این دسته از مشتری ها احتمالا نیاز به خرید محصولات یا استفاده از خدمات شما را دارند اما قدرت تصمیم گیری برای خرید خدمات شما را ندارند.
به بهانه بررسی شرایط دیگر شرکت‌ها یا نداشتن بودجه لازم برای خرید خدمات از شما؛ سعی می‌کنند از شما زمان بخرند.
قطعا تمرکز بر روی این دسته از مشتری های بالقوه غیر از اینکه وقت و انرژی شما را هدر خواهد کرد؛ هیچ سودی برای شما نخواهد داشت.
مشتری های سر درگم

مشتری های معذب

   مشتری هایی که به خدمات شما نیازی ندارند اما نمی‌توانند در وهله اول به شما "نه" بگویند. با جملاتی مانند اجازه دهید بیشتر فکر کنم؛ پاسخ تماس سرد تیم فروش را می دهند.
این به معنای عدم علاقه به خدمات و محصولات شما است.
البته تشخیص این دسته از مشتری ها بسیار سخت است پس با شنیدن همچین جمله ای هرگز از این گروه مشتری ها غافل نشوید و فرصتی دوباره به آنها بدهید.
مشتری های معذب

نتیجه گیری :

   به غیر از مواردی که گفته شد کمی به احساس خودتان اعتماد کنید. با کسب تجارب بیشتر در زمینه بازاریابی و فروش بهتر می‌توانید مشتری ها را از یکدیگر تفکیک کنید و بدانید وقت و انرژی خودتان را برای جذب مشتری چگونه مدیریت کنید.

تهیه کننده تصاویر مقاله : سرکار خانم آرزو ارشاد
 
دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

آمار مشتریان

آی نوتی از نگاه آمار

خلاصه آمار فروش خدمات آی نوتی در یک نگاه


1,061,336
مجموع کاربران
35,234
رزومه ساز iAM
28,065
سرویس اشتراک ویدئویی eNama
به زودی
پاساژ مجازی FSR