با نیچ مارکتینگ در بازار هدف نفوذ کنید

با نیچ مارکتینگ در بازار هدف نفوذ کنید

نیچ مارکتینگ، واژه ای که جدیدا خیلی به گوشمان می‌خورد.
شاید برایتان جذاب باشد تا کمی اطلاعات در مورد بازاریابی نیچ بدست آورید. رعایت مواردی که در این مقاله گفته می‌شود تاثیر بسیار خوبی بر نتیجه بازاریابی و جذب مشتری خواهد داشت.
Niche Market یا بازاریابی گوشه‌ای به معنای بازاریابی بر روی بخش کوچکتر و مشخص شده از بازار هدف می‌باشد.
برای مثال شما در مقابل فروشگاه اینترنتی‌ای که همه نوع کالایی در آن یافت می‌شود بر روی یک کالای خاص تمرکز کرده اید. مثلا فروش مواد غذایی حیوانات خانگی.
در حقیقت هم همینطور است. احتمال خیلی کمی وجود دارد تا شما برای خرید غذای مخصوص حیوان خانگیتان به هایپرمارکت مراجعه کنید.
اگر شما هم همانند آن فروشگاه‌های اینترنتی، عمل می‌کردید احتمال موفقیتتان کم بود. اما با تمرکز بر روی قشر خاصی از جامعه یا نیاز خاصی از افراد جامعه با صرف هزینه و وقت کمتری به موفقیت نزدیکتر خواهید شد.
نیچ مارکتینگ یکی از بهترین روش های بازاریابی برای رشد کسب و کار های کوچک و استارت آپ ها می‌باشد.
در این روش، کسب و کار بر روی بازار هدف خاصی تمرکز می‌کند و بازار هدف هایی که در آن رقابت کمتری وجود دارد را برای بازاریابی انتخاب می‌کند.
بازاریاب ها با شناسایی نیازهای مشتری که تا به حال توسط هیچ کسب و کار برآورده نشده است و یا به طور کامل نتوانسته‌اند تمامی نیاز های مشتری‌ها را برآورده سازند؛ نیچ را پیدا خواهند کرد.
نیچ مارکتینگ کمک می‌کند تا کسب و کار کوچک شما به کسب و کار بزرگی در بازار هدف کوچک تبدیل شود.
البته به این نکته هم اشاره کنیم که خیلی از سازمان های بزرگ برای اصل مشتری مداری و برای افزایش بازاریابی دهان به دهان مشتریان جهت جذب مشتری بیشتر، به سمت نیچ مارکتینگ حرکت کرده اند و این نوع از بازاریابی فقط به کسب و کار های کوچک محدود نمی‌گردد.
جذب مشتری با نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ خیالتان را از خیلی جهات راحت می‌کند.

  • بازاریابی شما خیلی هدفمند تر خواهد شد.
  • چون بازار هدف شما کوچک است خیلی سریع می توانید به یک برند بزرگ تبدیل شوید.
  • مشتریان همان بازار هدف شما را تبلیغ خواهند کرد.
  • بازار هدف شما مشخص است پس دستیابی به مشتریان خیلی راحت تر است
  • هزینه‌های بازاریابی خود را بی نهایت کاهش داده‌اید.
  • درست است بازار هدف کوچکی را انتخاب کرده اید اما فروش فوق العاده بیشتری نسبت به آنهایی که بازار هدف بزرگتری دارند؛ خواهید داشت.
هدفمندی در نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ روی چه چیزی؟؟؟

نیچ مارکت بر روی کالای خاص

در این روش نیچ مارکتینگ ، تمرکز شما بر روی یک کالای خاص از یک شاخه بزرگتر می باشد. مثلا فقط محصول شما رزومه ساز iCV است و در شاخه بزرگتری که کل محصولات آی نوتی است وارد نشده‌اید.
در این مدل از نیچ مارکتینگ نباید کسب و کار های رقیب را مورد بررسی قرار بدید بلکه باید به محصول آنها و مشخصاتی که آنها دارد توجه کنید و سعی کنید کمبودهایی که در آن محصولات مشاهده می‌کنید بر طرف کنید تا محصول شما در آن حوزه خاص باشد و طرفداران خودش را پیدا کند.
اگر شما می‌خواهید یک سایت ارائه خدمات دیجیتالی داشته باشید؛ به جای تمرکز بر روی تمامی خدمات قابل ارائه در این حوزه بر روی ارائه خدمات بازاریابی دیجیتالی مانند ارائه پنل ارسال پیامک تبلیغاتی، تمرکز کنید.
نیچ مارکتینگ روی کالاهای خاص

نیچ مارکتینگ در محل خاص

در این روش از نیچ مارکتینگ تمرکز بر روی محدوده جغرافیایی است که در آن فعالیت خودتان را شروع کنید و بازار هدف خود را محدوده‌ای خاص تعیین می‌کنید.
برای مثال اگر می‌خواهید یک اپلیکیشن سفارش آنلاین از سوپر مارکت ها تهیه کنید، بهتر است برای معرفی اپلیکیشن‌تان به سراغ سوپرمارکت‌های یک محله کوچک تر بروید و تمامی آنها را پوشش دهید تا اینکه بازار هدف اولیه خودتان را، شهر بزرگی مانند تهران در نظر بگیرید.
اگر بازار هدف شما خیلی بزرگ باشد کیفیت کار شما افت خواهد کرد چون نمی‌توانید در مدت زمان کوتاهی تمامی سوپر مارکت‌های تهران را پوشش دهید.
با محدود کردن بازار هدف در این روش از نیچ مارکتینگ، کسب و کار شما بیشتر رونق خواهد گرفت و به واسطه بازاریابی ویروسی که توسط خود مردم انجام می‌شود، کم کم می‌توانید در محدوده‌های دیگر بهتر فعالیت کنید و به معرفی محصولتان بپردازید.
نیچ مارکتینگ در محل خاص

نیچ مارکتینگ در گروه های سنی و جنسیتی خاص

در این روش از نیچ مارکتینگ بسیار حائز اهمیت است که محصول خود را برای رنج سنی خاص و جنسیت خاص در نظر بگیرید. برای مثال برای گروه سالمندان ممکن است خدمات کمتری نسبت به بقیه سنین وجود داشته باشد. پس بهتر است برای تولید محصولات و حتی معرفی محصولات و خدماتتان این نکته را در نظر بگیرید.
نیچ مارکتینگ برای گروه‌های سنی و جنسیتی خاص

رابطه نیچ مارکتینگ و برند سازی

همیشه در ذهنتان باشد که اگر محصولات خود را در حوزه ای خاص ارائه دهید و در کنار رقبا برای خودتان مزیت رقابتی ایجاد کنید؛ به سرعت رشد خواهید کرد و با برگزاری چندین کمپین تبلیغاتی و انجام بازاریابی محتوایی به سرعت برند شما مطرح خواهد شد. کسب و کار شما بهتر مطرح می‌گردد.

سخن آخر :

پیشنهاد ما این است برای راه اندازی یک کسب و کار کوچک حتما بر روی موضوع خاص و ویژه ای فعالیت کنید تا بتوانید پس از جذب بازار هدف کوچک به سمت بازار هدف بزرگتری گام بردارید و برای شروع به موفقیت برسید.

تهیه کننده تصاویر مقاله : سرکار خانم آرزو ارشاد
دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

آمار مشتریان

آی نوتی از نگاه آمار

خلاصه آمار فروش خدمات آی نوتی در یک نگاه


1,062,442
مجموع کاربران
35,346
رزومه ساز iAM
28,131
سرویس اشتراک ویدئویی eNama
به زودی
پاساژ مجازی FSR